Het begon allemaal vanuit een eigen behoefte. Ger heeft drie kinderen met een vorm van autisme en ging op zoek naar een tool waarmee zijn kinderen zichzelf beter konden redden in het dagelijks leven. Samen met zijn studievriend Wouter Houweling bouwden ze in de avonduren een tool. Dit hulpmiddel, met de naam ‘AutiPlan’, sloeg zo goed aan dat ze er professioneel mee aan de slag zijn gegaan. Ze richtten hun bedrijf ZelfstandigmetZorg op en nu is er ‘MijnEigenPlan’, een professionele digitale toolbox voor mensen met een verstandelijke beperking, een vorm van autisme of  niet aangeboren hersenletsel.

,,Het startte als hobbyproject”, vertelt Ger. ,,Toen de kinderen nog klein waren, opperde mijn vrouw op een gegeven moment het idee om iets te ontwikkelen waardoor we de kinderen kunnen helpen zelfredzamer te zijn. Een tool waarmee ze zelf aan de slag kunnen en die hen hielp met de dagelijkse structuur. Samen met mijn studievriend Wouter ging ik aan de slag en daaruit ontstond AutiPlan. Dit bleek te werken en een aantal jaar geleden hebben we besloten dit uit te bouwen. Zo ontstond MijnEigenPlan. Dit is een app, online platform en informatiebord waarmee mensen met een verstandelijke beperking, autisme of met niet aangeboren hersenletsel geholpen worden om structuur in de dag aan te brengen en ondersteund worden bij dagelijkse werkzaamheden, zoals de persoonlijke verzorging en huishoudelijke taken.”

Groeiend zelfvertrouwen
MijnEigenPlan
is dus een slim pakket aan digitale tools. En het werkt. Mensen kunnen op een eenvoudige manier zien hoe ze hun dag kunnen indelen, krijgen tips bij het uitvoeren van dagelijkse bezigheden en ze kunnen aangeven of de dagtaken gelukt zijn of dat ze nog extra ondersteuning nodig hebben. ,,Dit is zowel voor de cliënt als de begeleider handig”, licht Ger toe. ,,De cliënt krijgt op deze manier meer regie over zijn dagelijks leven en zijn of haar zelfvertrouwen groeit. Begeleiders kunnen hun begeleiding effectiever inzetten en de cliënt weer nieuwe vaardigheden aanleren, omdat ze precies zien waar de cliënt behoefte aan heeft.”

Digitaal informatiebord
De tool kan ook voor grotere groepen gebruikt worden. Zo is er een handig digitaal informatiebord dat in gezamenlijke ruimtes opgehangen kan worden. Op dit bord kunnen cliënten van zorginstellingen bijvoorbeeld zien wat het rooster van de begeleiding is, wat het weekmenu is, lezen ze het laatste nieuws, zien ze het weerbericht en informatie over het weekprogramma. ,,Het leuke is, dat cliënten dit bord zelf kunnen vullen met informatie”, zegt Ger. ,,Op die manier voelen ze zich verantwoordelijk en ook daarmee groeit hun zelfvertrouwen. Kijk maar eens naar het Sherpa filmpje op onze website, daarin vertelt een cliënt hoe zij het ervaart om het informatiebord actueel te houden. Prachtig om te horen dat ze zichzelf ziet als ‘zelfstandig bordvuller’ en zich daar echt verantwoordelijk voor voelt.”

Samen met de cliënt
MijnEigenPlan is voor 95% tot stand gekomen met informatie van cliënten zelf. ,,Wij zijn ICT-ers”, laat Ger lachend weten. ,,Wij weten niet precies waar behoefte aan is. Dus vragen we het aan de mensen die er gebruik van maken. We kunnen natuurlijk niet alles bouwen, maar we bouwen datgene waar veel vraag naar is onder cliënten en hun begeleiders. Zo is het een platform van en voor hen!”

Ambities
Inmiddels werker er vier mensen en een stagiair dagelijks aan de verbetering en uitbreiding van MijnEigenPlan. Zo is er een accountmanager en een marketingmedewerker die zorgen voor het contact met de afnemers. ,,We zien een mooie groei”, zegt Ger niet zonder trots. ,,We hebben nu met meer dan 350 zorglocaties een abonnement afgesloten en zitten met de grote Nederlandse zorgorganisaties om tafel. Op dit moment focussen we op groei in Nederland en Vlaanderen, maar we hebben op termijn ook internationale ambities. Er is ook een Engelstalige variant: RoutineFactory. Mensen in het buitenland kunnen net als in Nederland zelf een account aanmaken en daarmee direct aan de slag. We hebben op dit moment actieve klanten in 21 landen.”

Nuttig netwerk
Ger kwam al vroeg in contact met het Health Innovation Park (HIP) en was een van de eerste huurders. ,,Voor ons is vooral het netwerk van het HIP nuttig”, laat Ger weten. ,,In het beginstadium hebben we bijvoorbeeld met een accountant uit het netwerk om de tafel gezeten. Zij hebben toen voor ons een aantal zaken op een rij gezet. Nu volgen we af een toe een training bij het HIP en we hebben samen met een stand op Health Valley gestaan. Het HIP blijft voor ons een nuttige netwerkorganisatie. We blijven zeker lid.”

Heeft u een vraag?

Bel ons op 038 202 2022 of maak gebruik van het onderstaande contactformulier.