Isala als SPINZO partner

30-08-2021

Samen met andere Overijsselse zorginstellingen is SPINZO partner ziekenhuis Isala aangesloten bij het project ‘Specialistische zorg thuis’, ook wel het SPINZO project genoemd. Binnen dit project staat de vraag centraal welke innovaties ontwikkeld kunnen worden om patiënten thuis te behandelen.

Ildiko Schreiber is 29 jaar werkzaam als operationeel leidinggevende bij de trombosedienst van Isala. Als operationeel leidinggevende heeft Ildiko een innovatieve denkwijze en staat ze open voor veranderingen. Ildiko vertelt: “Ik heb een andere manier van denken over de trombosezorg, namelijk het leveren van zorg op maat.” Ildiko is nauw betrokken bij het SPINZO project en vertelt ons hier graag meer over.

Innovatie als basis

Isala heeft sinds begin 2019 een Connected Care Center (CCC). Dit jonge onderdeel van het ziekenhuis is er om de ontwikkeling en groei te stimuleren van ziekenhuiszorg, waarbij de patiënt niet naar het ziekenhuis komt, maar thuis in zijn vertrouwde omgeving kan blijven. Dit sluit aan op het innovatieve SPINZO project. Ildiko vertelt: “Dat innovatie voorop staat, trok ons het meeste aan om deel te nemen aan dit project. Het is een mooie gelegenheid om met andere disciplines samen te werken om de zorg te verbeteren waar de patiënt centraal staat.” Bovendien is innovatie ook één van de kernwaarden van Isala, tezamen met transparantie, openheid, met hart en ziel en professionaliteit.

Projecten

Isala is binnen het SPINZO project druk bezig met verschillende innovatiegerichte activiteiten. Zo heeft Isala in samenwerking met HIP lid Panton het zorgpad van de trombosepatiënt in kaart gebracht. Hieruit is naar voren gekomen waar de behoeftes van de patiënten en zorgverleners liggen. Het blijkt dat veel patiënten het online portaal van Isala als ingewikkeld en lastig ervaren. Op dit online portaal kan de patiënt allerlei bijpassende informatie vinden. Het idee is daarom om een app te ontwikkelen waar de patiënt eenvoudig alle nodige informatie kan vinden van het portaal, zoals de medicatiedosering of een alarm voor het innemen van medicatie. Een app is namelijk gebruiksvriendelijker en laagdrempeliger dan het online portaal.

Bovendien is er tijdens de coronatijd nog een nieuwe ontwikkeling ontstaan, namelijk het maken van digitale instructievideo’s voor patiënten. Door simpele bewoording kan de patiënt bepaalde handelingen leren en onder de knie krijgen, zoals de INR-waarde meten. Deze waarde geeft aan hoe snel het bloed stolt. Door corona is de behoefte van patiënten vergroot om zelf te leren meten, zodat ze zo weinig mogelijk contactmomenten hebben.

Doorbreek de Cirkel

Het project ‘Doorbreek de Cirkel’ sluit hierop aan. Ildiko vertelt “Op dit project ben ik enorm trots, omdat ik dit zelf als innovatie heb bedacht. Het houdt in dat de patiënt één vast contactpersoon heeft, in dit geval een trombosezorgconsulent. Diegene begeleidt de patiënt van A tot Z. Als het ware wordt de cirkel doorbroken, omdat voorheen verschillende medewerkers bij één persoon betrokken waren.”

Ook is dit project mede door corona in een sneltrein in de praktijk toegepast. Ildiko vertelt dat dit project goed bevalt bij de patiënten. “Uit onderzoek blijkt dat de patiënten de persoonlijke zorg als enorm prettig ervaren. Bovendien krijgt de patiënt meer vertrouwen in het geheel en uit onderzoek blijkt de complicaties worden verminderd. Dus dat zijn hele mooie uitkomsten!”

Samen kom je verder

Ildiko spreekt namens Isala dat ze de samenwerking met Health Innovation Park zeker een aanrader vinden. “We ervaren de samenwerking als prettig. Dit komt door de kennis, ervaring en de verschillende partners. Via Health Innovation Park komen we in contact met de juiste partners. Het netwerken vinden we zeer waardevol.” Tot slot blijft Isala op het gebied van innovatie niet stilzitten. “In de toekomst gaan we bezig met het uitbreiden van het Doorbreek de Cirkel principe. Dit hebben we nu voornamelijk toegepast bij de poliklinische patiënten. We willen dit ook gaan toepassen op de grote groep thuispatiënten. En verder heeft het verder ontwikkelen van de app onze prioriteit”, aldus Ildiko.

Meer weten over het SPINZO project en de partners die zich bij dit project hebben aangesloten? Klik hier voor meer informatie.

 

 

 

Heeft u een vraag?

Bel ons op 038 202 2022 of maak gebruik van het onderstaande contactformulier.